Historie

Een initiatief van twee apothekers uit Kennemerland, Helmy Sieben en Karel de Lussanet, heeft geleid tot het ontstaan van het huidige Kennemerbax.

Als antwoord op de vraag de medicijndistributie binnen een instelling te verbeteren , zowel op kwalitatief als logistiek gebied, zijn zij begonnen met het volautomatisch verpakken van vaste orale medicatie. Door het verpakken van de medicatie per patiënt per innamemoment werd aan die wens voldaan.

Als pioniers van het eerste uur  hebben zij zich met veel enthousiasme ingezet dit concept verder te ontwikkelen. De procesgang binnen het bedrijf werd geprotocolleerd evenals die binnen de tehuizen die met het systeem gingen werken.  Het opstarten van pilots in instellingen en met de thuiszorg hebben ertoe geleid dat  kwaliteit en serviceniveau  naar een steeds hoger niveau werden getild.

Het grote succes van dit nieuwe concept resulteerde  in het aansluiten van meerdere apotheken in de regio. Zij waren overtuigd van de gedachte dat samenwerking een essentieel onderdeel is voor het leveren van goede farmaceutische zorg.  Korte lijnen, collegialiteit en respect voor elkaar tillen patiëntenzorg tot een hoger plan.

In 1999 is uit dit initiatief Kennemerbax B.V. ontstaan.

Harmonieus samenwerken levert de beste zorg, dat hebben we na al die jaren wel bewezen!

 

Hoe gaat het in zijn werk?

De aanleverende apotheek verstuurt een bestand met de medicatiegegevens van de patiënt naar Kennemerbax. Als de bestanden in orde zijn bevonden wordt de verpakopdracht naar de verpakkingsmachine gestuurd. De machine produceert  de medicatierollen.
Een schouwmachine controleert de medicatierollen  op onvolkomendheden. Na correctie van eventuele onvolkomenheden worden de rollen verpakt  in een brievenbusenveloppe, inclusief de toedienlijst, en na een laatste visuele controle klaargezet voor verzending naar de apotheek.
De apotheek zorgt voor de distributie naar de patiënt.